zaterdag 11 april 2009

Valencia

Woensdag ben ik vertrokken op vakantie. Zoals de meeste Spanjaarden is dit een trip in eigen land. Hun land is ook groot genoeg om in te reizen en er is zoveel te zien. Dus ben ik naar Barcelona Nord gegaan, dit is waar alle bussen vertrekken naar overal je maar wil. Op internet had ik al gekeken hoe het systeem in elkaar zit en prijzen vergeleken: de bus is goedkoper dan de trein. Het loket gevonden en heen en terug gekocht: als je beiden doet, is de terugreis goedkoper. Dus Laurie heeft dat dan maar gekozen.

De bus op, raar systeem trouwens: je heb een recuutje zoals in de winkel en dan scheuren ze daar een deel van en je mag op de bus. Je hebt een vaste plaats en zoals je wel kan inbeelden zit ik niet alleen op een bank. Dus er komt een dame zitten, de bus heeft er 4u over gedaan en de vrouw nam ongeveer 1 zetel en een derde van de mijne in met haar billen, dus had ik gelukkig de kant van het gangpad om wat ruimte te hebben. Heel de weg heeft ze zitten eten en prutsen aan eten...

Eindelijk aangekomen: wolken met af en toe een gaatje om wat zon door te laten. PJ heeft me ontvangen aan zijn tramhalte. Nadat ik zowat een uur op trein en tram gezeten had om daar te geraken (seightseeing is altijd handig meegenomen). Die heeft me mijn slaapplaats getoont, ik mocht op zijn kot blijven slapen. Leuk appartement met leuke, sympathieke flatmates. Zijn appartement is dicht bij de zee, dus zijn we even gaan zien of de zee daar er hetzelfde uitziet als mijn zee hier in Barcelona. En jep, t'is dezelfde.

Aangezien PJ les had ben ik al een deeltje van de stad gaan bekijken, hij is de vriendelijk geweest mij een planneke mee te geven, zodat ik op zijn minst de weg zou terugvinden. Ik was nog maar 10 min. onderweg of werd al weer lastig gevallen door een Indiër. Ja als je blond bent trek je ze aan. Hoe lelijk je ook bent, blond zijn is genoeg. Die maar vragen stellen en ik kort-af antwoorden en contant nee zeggen op invitaties om mee een koffie te gaan drinken. Eindelijk mijne hele pad afgewandeld tot aan Les Ciences de Arts. Heeft de Indiër met een rare naam me gerust gelaten, ik denk dat hij het eindelijk door had dat ik geen lief moest.

In mijn fotoalbum kan je foto's van de gebouwen zien. Ik weet niet precies wat de reden is, maar 1 ervan in een cinema, een andere een museum en nog een paar iets anders. Prachtig van architectuur, de moeite waard om een half uur gestalkt te worden door een Indiër. Dan nog de hele weg teruggewandeld naar PJ zijn kot. Geen Indiërs of andere lastigvallers meer gehad. Wel aantrok van een blaar die zich aan het onwikkelen was op de zijkant van mijn voet. Hij heeft zich goed ontwikkeld tegen ik bij PJ was. Om mijn eerste dag af te sluiten zijn we naar vriend van PJ geweest en hebben daar nog wat meiden meegenomen om het nachtleven van Valencia te bezichtigen.

Geslapen

Dag 2: met de auto naar Gandia: dit is een stadje te zuiden, uurtje rijden met de auto. PJ zijn ouders waren ook net op bezoek, dus deze reden en wij mee. Met wij bedoel ik PJ, zijn vriend Kamiel en ik op de achterbank. Kamiel kende daar een andere Tsjechische. op haar kot iets gegeten en dan naar het strand. Gandia is rustig en is te vergelijken met Knokke. De Spanjaarden hebben er een appartement om op vakantie naar te gaan en het is er wat chiquer. Het is een mooi strand, maar om gewoon te gaan niets speciaals. Dus gevollyballd. Ik had een goed excuus om niet te moeten meedoen: ontwikkeling van mijn blaar. Ondertussen was er een blaar op zijn blaar gekomen en we hadden beiden opgeprikt omdat het teveel pijn deed. Resultaat: nog steeds pijn en verbrande neus en kaakjes.

Einde van dag 2 was Salsa. Het is een soort van salsales die ze geven in een bar. Je hoeft niets te betalen en 2 jonge Spanjaarden leren je hoe het moet. Eerst sta je in lijn met aan een kant mannen en andere vrouwen. Je leert de basispasjes (elk heeft een nummer) en daarna sta je geschrankt in een cirkel (m -v -m - v -...) vrouwen schuiven door en elk nummer wordt zo paar keer herhaalt. Dan plots kom je uit bij iemand en daar moet je dan de hele routine mee doen. Het was weer te voorspellen dat ik bij dat kleine kereltje ging uitkomen die met moeite ooit een vrouw had aangeraakt. Hij had klamme handen en was echt klein. Kwam naar de bar op een lief op te doen waarschijnlijk. Aangezien dit mijn eerst keer was met de salsa kon ik er zo goed als niets van. De passen cava nog, maar met iemand anders dansen, moeilijk. Hij heeft zowat 4 keer op mijn tenen getrapt en op het einde kon ik het beter dan hem. PJ zei dat die daar elke week komt... Dan nog op zoek gegaan naar Aqua de Valencia, maar nergens hadden ze het.

Geslapen

Dag 3: bezoek aan het oude stadscentrum: te vergelijken van gebouwen met Barcelona, maar elke stad probeert toch wel zijn stempel erop te drukken door iets speciaals. In dit geval was dit de torentjes (ik hou van torentjes). Vele gebouwen gezien en beelden. (zie foto's) In de namiddag was het dan alweer tijd om te vertrekken. Naar het busstation van Valencia gegaan, om 17.15 had ik een bus terug huiswaarts. De bus is langs alle kleine dorpjes in de buurt gereden enkele stops gemaakt, slechts enkele delen autostrade en heeft er in totaal 6u45 min overgedaan. PFFFFF. Maar was weer mooi meegenomen de seightseeing. Om 23u aangekomen in Barcelona Nord en mijn vakantie zat erop. Had geen breedgebilde meer naast me.

Geslapen






Geen opmerkingen: