dinsdag 31 maart 2009

Bezoek

Het is ondertussen ook een hele tijd ik nog eens de tijd gevonden hem om nog iets te posten. Ik heb een druk programma en ondertussen zijn mijn ouders en mijn vriend lang geweest, wat er voor gezorgd heeft dat ik zowat mijn hele planning overhoop heb moeten gooien.

Vorige week woensdag heb ik een theorietest gehad van Voice Education, deze telt voor een deel van het examen mee. Morgen zullen we ook data moeten afspreken wanneer de Erasmussers examen kunnen doen, aangezien we al weg zijn. Ik heb mijn ticket geboekt: ik keer terug naar België op 4 mei en zal, als alles meezit ergens tegen de late namiddag in Zaventem moeten zijn.

Daarnaast is het weer omgeslaan en zit ik al enkele dagen in de regen. Dat is wel een mevaller: zo word ik minder afgeleid en kan ik mijn berg taken verkleinen. Niet dat het zoveel helpt, want er blijven er bijkomen.

Ondertussen ben ik ook aan mijn laatste nieuwe kleur in mijn rooster begonnen; Aangezien ik de vakken niet uit elkaar kan houden, onthou ik gewoon de kleur. Dus we zijn vandaag gestart met paars. Vrij interessant kan ik het jammer genoeg niet noemen, want ik had alles al gezien vorig jaar in opvoedkunde. Alles rond integratie en inclusie in het onderwijs. Maar daarna hebben we een gastdocent van Leuven gehad: Karine Hindricx. Zij heeft ons wat meer doen nadenken over de Europese Unie en hoe je daar als leerkracht kan in meedraaien. Het wordt hier wel ontzettend gepromoot om in het buitenland les te gaan geven (het Comeniusprogramma, maar ook als ervaren leerkracht).

Afgelopen tijd heb ik nog vele dingen bezicht en enorm veel foto's gemaakt. Van de tijd die ik heb moet ik er dan ook gebruik van maken. eind deze week start de paasvakantie - in Spanje is dat slechts 1 week, terwijl jullie er 2 hebben- dus zal er ook even tijd om wat meer cultuur te gaan opsnuiven... er is zo een grote variëteit aan culturen dat ik soms niet weet waar eerst te kijken.

Op mijn universiteit zijn er ook enorm veel stakingen door leerlingen. Vorige week was het hoofdgebouw ingepalmd door leerlingen. Ze strijden tegen Bolonya: voor wie het niet mocht weten: dit is het systeem die voor de indeling Bachelor en Master zorgde en voor de vaste regelingen van ECTS. Waardoor vele studenten die enkele jaren geleden hier hun studie begonnen zijn, volgend jaar een extra jaar zouden moeten doen (daar komt ook nog eens bij kijken dat zij een jaar extra inschrijfgeld moeten betalen; wat hier zowat het dubbele is van bij ons). De school vol graffiti beklad en overal spandoeken. Leraren die geen les kunnen geven, rellen in de stad ook vorige week. Wat blijkbaar niet in het nieuws komt: onschuldige mensen (soms toeristen - waaronder een vriend van meisje van mijn klas) die door de Spaanse politie in elkaar geslagen worden omdat die toevallig op de verkeerde plaats passeren. Dit ook op het verkeerde moment. Jammergenoeg moeten zij het slachtoffer zijn van degene die de politie bedreigen en bekogelen met vanalles en nog wat. Spanje is blijkbaar dol op betogingen. Er kan geen week voorbij gaan zonder één. Is het niet dat winkels van Zara bezet worden door personeel omdat de kleren er goedkoop gemaakt worden in 3de wereldlanden, is het omdat er werklozen zijn die het beu zijn hele dagen te moeten solliciteren en dan nog niet aan een job te geraken. Die bezetten dan het postgebouw of marcheren door de straten met overdreven veel lawaai. Daar is niets gewelddadigs aan, maar als er zo een meute van 500 man op je afkomt, dan zorg ik er wel voor dat ik zo snel mogelijk weg ben...







La Sagrada familia en Hospital de San Pau







Casa Battlo van Gaudi

Geen opmerkingen: